Saturday, September 25, 2010

ORGANISING EFFECTIVE MEETING




Cara-Cara Mengendalikan Mesyuarat Yang Efektif

Mesyuarat biasanya memakan banyak masa saya, tetapi ada saat-saat tertentu saja yang perlu masa yang panjang. Salah satu yang menjadi alasan kenapa mesyuarat begitu lama adalah bahawa  perancangannya tidak tersusun dan  bahan pertemuan tidak di sediakan awal.  Berikut adalah beberapa tips yang saya harap boleh membantu kepada mesyuarat yang efektif :




1. Cari Alat yang Tepat untuk Kerjasama - Tidak semua orang boleh hadir pada masa mesyuarat diadakan, tambahan pula dari luar negeri yang kemungkinan tidak dapat hadir dengan alasan tersendiri. Ada banyak alat sekarang yang boleh digunakan untuk kolaborasi dan file sharing. Carilah yang setiap orang boleh menyertai masuk Berikut adalah beberapa alat yang bisa anda gunakan:

  • Almost Meet- Sebuah alat yang membolehkan anda untuk melakukan pertemuan kumpulan, hampir seolah-olah anda bertemu secara peribadi.
  • Google Wave - Mungkin sukar, tapi kami telah menggunakannya untuk beberapa waktu tenang dan telah berkesan
  • 6Rounds - Live Rapat titik (walaupun boleh digunakan sebagai cara lain untuk berkomunikasi dan bersenang-senang dengan teman-teman).
  • Ubidesk - menyediakan ruang kerja nified untuk berkongsi jumlah gambar, kolaborasi dokumen dan pengurusan projek.
  • MeetSee - pejabat virtual anda
  • Atau lain-lain alat yang mudah dan sesuai.




2. Siapsedia -  pastikan bahawa agenda mesyuarat telah disediakan dan pastikan tidak akan melupakan butir-butir penting.


3. Menghantar Bahan atau Persembahan terlebih awal - Jika anda mempunyai bahan mesyuarat yang telah siap disediakan, cobalah untuk menghantar bahan berkenaan sebelum waktunya melalui e-mel. Ini memberi  waktu untuk ahli mesyuarat untok membacanya  dan memahaminya lebih awal sabelum bertemu. Langkah ini benar-benar akan menjimatkan banyak masa.




4. Berikan Frame Waktu untuk Mesyuarat - Ya jika anda siap dengan agenda, anda dapat memberikan rangka masa untuk pertemuan anda, tentunya anda boleh menentukan panjang-pendeknya bergantung pada pekerjaan yang anda perlukan untuk membincangkan.




5. Hadir Tepat Pada Waktunya - Jika kamu setuju pada tarikh dan masa tertentu , sebaiknya datang lebih awal, ini membolehkan anda untuk mendapatkan tempat di dalam bilik dan siap untuk mesyuarat. Ketepatan waktu ini sangat penting apabila berbicara tentang kecekapan.



Mungkin sebahagian besar dari anda sudah mempraktikkan tips di atas, artikel ini hanyalah
sebuah peringatan dan semoga bermanfaat. 






No comments: